המדריך למחקר מילים וביטויים למתחילים

מילות מפתח הן הבסיס לקידום אתרים אורגני. אם אף אחד לא מחפש את מה שאתם כותבים עליו, לא תקבלו שום תנועה ממנועי החיפוש אל האתר.
זו הסיבה ששליטה במחקר מילות מפתח היא גורם כל כך חשובֿ להצלחה בקידום אתרים באינטרנט. אם בחרתם את מילות המפתח לא נכונות מתחילת התהליך, אתם מסתכנים בבזבוז זמן ומשאבים. מחקר מילות מפתח אינו מדע מסובך. יש לא מעט נושאים חשובים שאתם צריכים להיות מודעים להם כדי לקבל החלטות נכונות ולמנוע בזבוז זמן.

יסודות מחקר מילות מפתח וביטויים

אם אתם חדשים בתחום קידום אתרים באינטרנט, אתם בטח תוהים מה זה בכלל מחקר מילות מפתח וביטויי זנב ארוך ולמה הנושא כל כך חשוב. כאן תוכלו לקבל את ההבנה וחשיבות התהליך.

מהו מחקר מילות מפתח?

מחקר מילות מפתח הוא תהליך של גילוי שאילתות חיפוש חשובות שאנשים מקלידים במנועי חיפוש כדי למצוא מוצרים, שירותים או מידע כלשהו.

מדוע מחקר מילות מפתח חשוב?

אם אתם מפרסמים דף בנושא שאף אחד לא מחפש או מעניין אותו, עמוד זה לא יקבל תנועה ממנועי החיפוש. מחקר מילות מפתח עוזר לך להבין את אופן החיפוש לכל נושא שתרצו לכתוב עליו או לפרסם למכירה. כשדפים באתר שלכם מדורגים במנועי החיפוש עבור מילת המפתח שלהם, תוכלו ליהנות מזרם עקבי של מבקרים ממוקדים(עלול להשתנות בביטויים שיש להם רלוונטיות לזמן החיפוש, עונתיות ועוד).

מציאת רעיונות למילים וביטויי מפתח

מחקר מילות מפתח מתחיל מהבנה כיצד הלקוחות שלכם מחפשים אתכם, שימו את עצמכם במקומם, הם לא יודעים ומשתמשים באותם ביטויים ומילים שמובנים לכם. באילו מילים וביטויים הם יכולים להשתמש כדי למצוא פתרונות לבעיות שלהם? בדרך זו תוכלו לקבל רעיונות למילות מפתח נוספות.
זה תהליך פשוט, אבל אתם צריכים שני דברים כדי להצליח:

  1. היכרות טובה עם התחום שלכם.
  2. הבנה כיצד פועלים כלים המשמשים לביצוע מחקר מילות מפתח.

ביצוע סיעור מוחות עבור מילות מפתח ראשוניות

מילות מפתח ראשוניות הן נקודת ההתחלה של תהליך מחקר מילים וביטויים. הם מגדירים את התחום שלכם ובדרך עוזרים לכם לזהות מי הם המתחרים שלכם. כל כלי מחקר מילות מפתח מבקש מילת מפתח ראשונית, שבה הוא משתמש כדי ליצור רשימה והמלצות של רעיונות למילות מפתח וביטויים נרדפים.

אם כבר יש לכם מוצר או עסק שברצונכם לקדם באינטרנט, קל להמציא מילות מפתח ראשוניות. פשוט תחשבו על מה אנשים מקלידים במנוע החיפוש כדי למצוא את המוצר, העסק או השירות שאתם נותנים.
לדוגמה, אם אתם מוכר מכונות להכנת מיצים, מילות המפתח שלכם עשויות להיות: מכונה למיצים, מיץ תפוזים, ״מיצי חיים ובניו״(שם של מותג), מכונות להכנת מיצים ביציות וכו׳.

שימו לב שמילות מפתח ראשוניות עצמן לא בהכרח יהיו טובות למיקוד בדפים באתר שלכם. תוכלו להשתמש בהם בשלבים הבאים בתהליך הקידום. לכן חשוב לא להיות אובססיבים יותר מדי לגבי מילות המפתח מסוימות.

באילו במילות מפתח המתחרים שלכם משתמשים ומדורגים במקומות הראשונים

הסתכלות על מילות מפתח שמביאות תנועה למתחרים שלכם(בשל היותם מדורגים במקומות הראשונים-בדרך כלל) היא הדרך הטובה ביותר לקבל רעיונות לביצוע מחקר ביטויי מפתח. קודם, אתם צריך לזהות אם המתחרים האלה רלוונטים. חפשו במנועי החיפוש את אחת ממילות המפתח הראשיות שלכם וראו מי מדורג גבוה בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.

אם אף אחד מהאתרים המובילים עבור מילות המפתח הראשיות שלכם לא דומה לאתר שלכם, אז אתם צריכים לנסות לחפש דברים קצת יותר ספציפיים. לדוגמה, אם אתם מוכר ציוד להכנת קפה באתר, ייתכן שתמצאו בתוצאות החיפוש יותר מתחרים שמדורגים עבור הביטוי "מכונת קפוצ'ינו" ולא "קפוצ'ינו". ברגע שאתם מוצאים אתר מתחרה שמתאים לתחום שלכם, בדקו אילו דפים מביאים להם תנועה כשהם משתמשים במילות מפתח דומות לתחום שלכם.

לאחר שתחזרו על התהליך ותבחנו את המתחרים שלכם, תוכלו למצוא את עצמכם עם רשימה גדולה של מילות מפתח רלוונטיות. למרות שעדיין לא התחלתם אפילו את המחקר! הקפידו לחזור על תהליך זה עבור מתחרים רבים ככל שתוכלו. 

הכלי לתכנון / מחקר מילות מפתח

מתחרים יכולים להיות מקור מצוין לרעיונות למילות מפתח. סביר להניח שיש עוד הרבה ביטויים שהמתחרים שלכם עדיין לא השתמשו בהם. תוכלו למצוא אותם באמצעות כלים שונים למחקר מילות מפתח וביטויים.

כלים למחקר מילות מפתח פועלים כולם באותה צורה. אתם מספקים להם מילת מפתח ראשונית, והם מספקים רעיונות אותם הם מושכים ממסד הנתונים שלהם על בסיס מילת המפתח או הביטוי שסיפקתם.

הכלי לתכנון מילות מפתח של גוגל – Google Keyword Planner

זהו אחד הכלים לחיפוש מילות מפתח המוכר ביותר. הוא בחינם לשימוש, ולמרות שהוא מיועד בעיקר לאנשים שרוצים להציג פרסום ממומן, אתם יכולים להשתמש בו גם כדי למצוא מילות מפתח למטרות קידום אורגני.

מעבר למתכנן מילות המפתח, ישנם עוד לא מעט כלים חינמיים למחקר מילים וביטויים. הם נהדרים לשימוש התחלתי רק אם אתם מתחילים, אבל עם הזמן תבינו שהם מוגבלים מבחינת הצגת הנתונים והפונקציונליות.

הכירו ולמדו היטב את התחום שלכם

כל מה הוזכר לעיל מספיק כדי ליצור כמות בלתי מוגבלת של רעיונות למילות מפתח. אבל באותו זמן התהליך הזה מוגבל. אתם יכולים לפתור את זה על ידי מעבר למקומות שבהם קהל היעד שלכם נמצא בהם, כמו פורומים הנוגעים לתחום, קבוצות ברשתות חברתיות ואתרים המספקים שאלות ותשובות לנושאים.
מלבד כניסה לפורומים בתחום, הלקוחות שלכם יכולים גם להיות מקור מצוין לרעיונות למילות מפתח. כשאתם מדברים איתם, זכרו לשים לב לשפה שבה הם משתמשים, אילו שאלות הם שואלים, איזו בעיה יש להם אותה תוכלו לפתור? דרך זו תוביל אתכם לרעיונות מקוריים ואפילו מפתיעים למילות מפתח שכדאי להשתמש בהם באתר.

ניתוח מילות מפתח

איך תדעו מה הם הביטויים הטובים ביותר ומילות המפתח הנכונות לשימוש? אחרי הכל, לעבור על כולם ביד תהיה משימה כמעט בלתי אפשרית.
הפתרון הפשוט: השתמשו במדדים כדי לדייק דברים לפני הוספתם לרשימת מילות המפתח הנכונות לכם.
חמישה מדדים לבחירת מילות מפתח וביטויים שבהם תוכלו לדייק את הבחירה שלכם:

נפח חיפוש

נפח חיפוש מציין את מספר הפעמים הממוצע של חיפוש מילת מפתח בחודש.
ישנם ארבעה דברים שחשוב לדעת על מדד נפח החיפוש:

זהו את מספר החיפושים ולא כמות האנשים שחיפשו את הביטוי: ישנם מקרים שבהם מישהו עשוי לחפש מילת מפתח מספר פעמים בחודש. כל הפעולות הללו תורמות לנפח החיפוש של אותה מילת מפתח, למרות שמדובר באותו אדם שמבצע את החיפוש.
זה לא כמות הביקורים שתקבלו לאתר: גם אם תצליחו להיות במקום הראשון, התנועה ממילת מפתח אחת תהיה לעתים רחוקות כ- 30% מנפח החיפוש שלה.
זהו ממוצע שנתי: נפח החיפוש החודשי המדווח הוא ממצוע שנתי, אלא אם תגדירו תקופת זמן(למשל בגוגל אדס-מתכנן מילות המפתח) בהתאם לעונתיות.
זהו נתון ספציפי עבור מדינה: כלים לחיפוש מילות מפתח מציגים את נפח החיפוש עבור המדינה שנבחרה. בחלקם יש גם אפשרות להראות את נפח החיפוש בכל מדינה שתבחרו.
סינון מילות מפתח בנפח גבוה: אם האתר שלכם חדש, סביר להניח שאינכם רוצה לבזבז זמן בחיפוש אחר מילות מפתח עם יותר מ-30,000 חיפושים חודשיים מכיוון שהם צפויים להיות תחרותיים מדי.
סינון ספציפי עבור מילות מפתח בנפח נמוך יותר: כדאי מאוד למצוא מילות מפתח או ביטויים שאינם תחרותיות ובנפח חיפוש נמוך, בהן תוכלו בקלות להיות מדורגים בתוצאות ראשונות והן יניבו את התנועה. ביטויים אלה נקראים "ביטויי זנב ארוך".
ביטויי זנב ארוך הוא מונח מוכר בתחום קידום האתרים באינטרנט. לעיתים נראה שאף אחד לא רוצה להשתמש במילת מפתח אלא אם כן היא מקבלת לפחות כמה מאות חיפושים בחודש, שלא לדבר אם יש לו נפח חיפוש אפס.
נפח חיפוש של אפס הוא לא בדיוק אפסי, זהו הממוצע.
מילות מפתח מסוג "אפס נפח" יביאו מספר בודד של מבקרים בחודש. אם תפרסמו עשרות או מאות מאמרים המתמקדים במילות מפתח כאלה, התנועה הכוללת השנתית לאתר עשויה למעשה להצטבר לכמה אלפי מבקרים ממוקדים במיוחד. 
זו טעות נפוצה להתעלם ממילות מפתח בנפח חיפוש נמוך. הם שימושיים מאוד. לעתים קרובות אפילו יותר שימושים, מכיוון שהם מדוייקים יותר ולעתים יש להם ערך גבוה.
דבר נוסף שחשוב לזכור, הוא שנפח החיפוש של הביטויים הללו עשויים להשתנות.

תחרותיות וקושי דירוג של מילות מפתח

אנשי קידום בדרך כלל מודדים את קושי הדירוג של מילת מפתח באופן ידני. כלומר, על ידי התבוננות בתוצאות החיפוש של כל מילת מפתח וניתוחן. חלק מן הנתונים שהם בודקים :
כוונת החיפוש או צורך.
עומק התוכן, הרלוונטיות, עדכניות, סמכותיות.
איכות קישורים נכנסים
דירוג הדומיין וכו׳.

תהליך זה משתנה מאדם לאדם, ואין הסכמה לגבי מה בדיוק חשוב ומה לא חשוב כאן. אחד עשוי להאמין שדירוג הדומיין הוא חשוב, ואחר יכול לחשוב שהרלוונטיות משחקת תפקיד חשוב יותר. הדעות עשויות להשתנות גם בהתאם לסוג שאילתת החיפוש שהם מנתחים, כי עבור סוגים שונים של שאילתות מנועי החיפוש נותנים עדיפות לדברים שונים.  רק דעו שעליכם להעריך באופן ידני מילות מפתח לפני שאתם בוחרים בהם, ואל תסתמכו רק על ציון הקושי כדי לקבל את ההחלטה הסופית. 

עלות לקליק (CPC)

עלות לקליק מראה כמה המפרסמים מוכנים לשלם עבור קליק על מודעה המוצגת על גבי תוצאות החיפוש של מילת מפתח נתונה. זה קשור יותר לקידום ממומן מאשר קידום אורגני, אבל זה יכול לשמש כמדד לערך ותחרותיות של מילת מפתח.
דבר אחד שחשוב לדעת על מחיר לקליק הוא שהעלות היא הרבה יותר תנודתית מנפח החיפוש. בעוד שהביקוש לחיפוש עבור רוב מילות המפתח נשאר כמעט זהה מחודש לחודש מלבד מילות מפתח העוסקות בעונתיות, המחיר שלהם לקליק יכול להשתנות בכל דקה ככל שיש יותר מתחרים על המילה. תוכלו לבדוק את העלויות לקליק בכלי לתכנון מילות מפתח בגוגל אדס.

כיצד למקד מילות מפתח

שלב חשוב בניתוח מילות מפתח הוא לזהות איזה עמוד תיצרו כדי למקסם את הסיכויים לדירוג גבוה, ולהבין אם תוכלו להשתמש בדף הזה כדי למקד קבוצת ביטויים רלוונטיים בבת אחת. רוב הסיכויים שתהיו צריכים ליצור כמה דפים נוספים כדי למקד כמה מהביטויים בנפרד.

זהו את מילת המפתח הראשית

במצב בו כל שאילתות החיפוש מדברות על אותו נושא, האם זה אומר שדף בודד יכול לדרג היטב את כל מילות המפתח הללו? או אולי תצטרך ליצור דפים בודדים כדי למקד לכל אחד מהם בנפרד?
התשובה תלויה באופן שבו מנוע החיפוש רואה את מילות המפתח הללו. האם הוא רואה אותם כחלק מאותו נושא? או שהוא רואה בהם נושאים בודדים?
אפשר להבין זאת על ידי חיפוש אחר כל אחת ממילות המפתח הללו והשוואת תוצאות החיפוש. השוואת תוצאות החיפוש של מילות מפתח קשורות לכאורה היא דרך מצוינת להבין עד כמה הן קשורות והאם כדאי למקד אותן לדף אחד או למספר עמודים.

הכירו את המושג כוונת החיפוש

למנועי החיפוש, ככל הנראה, יש כמה דרכים לזהות מה בדיוק המידע אותו המחפשים רוצים עבור כל שאילתת חיפוש. כל עמוד שעונה בצורה הטובה ביותר על כוונת החיפוש נוטה לעלות לראש תוצאות החיפוש. אז הדרך שבה תקבעו את כוונת החיפוש מאחורי כמה מילות מפתח היא על ידי התבוננות בדפי אתרים הנמצאים בדירוג הגבוה.

אם יש לכם דעה נחרצת לגבי כוונת החיפוש של שאילתת חיפוש ונראה שאף אחד מהדפים המופיעים בתוצאות החיפוש הראשונות לא עוקב אחריה, תנו לאינטואיציה שלכם הזדמנות. גם אם הדף שלכם שונה ממה שכבר קיים, מנועי החיפוש עשויים לתת לו הזדמנות ולהציג אותו לחלק מהמחפשים.

כיצד לתעדף את מילות המפתח

תעדוף מילות המפתח והחלטה היכן עליכם להשקיע את מאמציכם תחילה הוא כנראה החלק הפחות פשוט וה"אינדיבידואלי" ביותר בתהליך מחקר מילות המפתח.

יש המון דברים שצריך לקחת בחשבון:

מהו פוטנציאל התנועה המשוער של מילת מפתח זו?
מה קושי הדירוג? מול מי אתם מתחרים?
מה יידרש כדי ליצור דף מושלם? או כיצד לשפר דף קיים?
האם יש ערך העסקי למילת מפתח זו? 
בעוד שנפח החיפוש, פוטנציאל התנועה, קושי הדירוג וכוונת החיפוש הם כולם שיקולים חשובים, אתם צריכים לקחת בחשבון איזה דירוג של מילת מפתח יהיה שווה לעסק.

כיצד לאמוד את ה"פוטנציאל העסקי" של מילת מפתח

משווקים רבים שופטים את הערך של מילת מפתח על ידי מיפוי שנקרא מסע הקונה, כלומר, תהליך שאנשים עוברים לפני ביצוע רכישה. החוכמה הקונבנציונלית אומרת שככל שאנשים נמצאים במסע מוקדם יותר, כך יקטן הסיכוי שהם יקנו.

הנה מסגרת אחת פופולרית למסע של קונה:
Top of the Funnel (TOFU) – אנשים מחפשים מידע כללי על הנושא.
אמצע המשפך (MOFU) – אנשים חוקרים פתרונות זמינים לבעיה שלהם.
Bottom of the Funnel (BOFU) – אנשים מחפשים לבצע רכישה של מוצר או שירות ספציפיים.
מילות מפתח TOFU נוטות להיות בעלות נפחי חיפוש גבוהים אך אחוזי המרות נמוכים. אמנם מילות מפתח של BOFU הן רווחיות ביותר, אך נפחי החיפוש שלהן נמוכים בהרבה.

באופן אישי אני חושב שדרך זו היא די מגבילה ואולי מטעה. זה די מאתגר להקצות לכל מילת מפתח תווית TOFU, MOFU או BOFU מוחלטת מכיוון שהדברים לא תמיד כל כך ברורים. כמה משווקים מרחיבים את ההגדרה שלהם ל-TOFU עד כדי כך שהם בסופו של דבר מכסים נושאים לגמרי לא קשורים.

על אילו מילות מפתח כדאי להתחיל לעבוד קודם?

אין תשובה פשוטה לשאלה זו, "זה תלוי."
האם אתם עובדים על אתר חדש לגמרי או על אתר קיים?
האם אתם המשווקים היחידים?
האם אתם אחראים להמרות בפועל או לספק לידים חדשים?
כמה מהר אתם צריכים להציג תוצאות?
מחקר מילות מפתח הוא פעולה של איזון הנסיבות הייחודיות שלך עם קבוצה של מדדים ומושגים: פוטנציאל התנועה, קושי של מילות מפתח, פוטנציאל עסקי וכוונת חיפוש.

במקרים מסוימים, תרצו להשיג כמה שיותר תנועה ומהר ככל האפשר, מה שמסתכם במציאת מילות המפתח בנפח גבוה, בעלות קושי גבוה. במקרים אחרים, להתמקד בלידים או בהמרות, ובמקרה זה הפוטנציאל העסקי יהיה המדד החשוב ביותר להתמקד בו.
מחקר מילות מפתח אינו התהליך של מציאת מילות מפתח "קלות לדירוג". זהו תהליך מציאת מילות המפתח שהכי הגיוניות לעסק. צריכים להיות לכם יעדי דירוג לטווח הקצר, הבינוני והארוך. אם תתמקדו רק ביעדים לטווח קצר, לעולם לא תדרגו את מילות המפתח הרווחיות ביותר. אם אתם מתמקדים ביעדים לטווח הבינוני והארוך, ייקח שנים עד שתקבלו תנועה.

כלי מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח כמעט בלתי אפשרי ללא כלים מיוחדים. ואם אתם רק מתחילים או שיש לכם תקציב מצומצם, הנה כמה כלים חינמיים למחקר מילות מפתח:

Google Search Console – מציג את כל שאילתות החיפוש שהאתר שלך מדורג כעת עבורן ומקבל מהן קליקים.
Ahrefs Webmaster Tools – הדומה מאוד ל-Google Search Console. אבל מלבד להראות עבור אילו מילות מפתח האתר מדורג, הם גם מראים את ציוני קושי מילות המפתח שלהם.
מתכנן מילות המפתח של גוגל – זהו כלי למי שרוצה להפעיל מודעות בגוגל. אבל גם אנשי SEO יכולים לקבל קצת ערך מהשימוש בו.
השלמה אוטומטית במנועי החיפוש – הקלידו את מילת המפתח שלכם וראו אילו הצעות מנוע החיפוש נותן. הוסיפו אות לאחר מילת המפתח וגם שם תקבלו הצעות שונות, לדוגמה: מילת מפתח – ״קידום אורגני ל״ – תיתן הצעה: קידום אורגני למתחילים.

לסיכום:

אלו אבני דרך ראשונים וחיוניים בתהליך מחקר מילות מפתח מקצועי. למרות שהתהליך בפועל הוא מאוד סובייקטיבי ומשתנה מאדם לאדם, אין לי ספק שהידע הזה יעניק לכם הבנה מהיכן להתחיל במחקר ומציאת המילים הרלוונטיות עבור האתר שלכם.

שאלות ומידע נוסף